EV fellow – Blog Harm-Jan Idema

Volledig elektrisch: it’s going to happen!

In januari 2017 groeide het aantal volledige elektrische auto’s (BEV’s) voor het eerst sinds december 2014 harder dan de plug-in hybrides (PHEV’s). En met een aanzienlijk verschil: +468 BEV’s ten opzichte van +220 PHEV’s in januari 2017. En zeer waarschijnlijk: dit is het kantelpunt van hybride naar volledig elektrisch. Wat mij betreft geen wensdenken maar realiteit. Drie redenen hiervoor op een rij.

Eén. Volledig elektrische verkopen groeien al jaren
Al sinds RVO de groei van het aantal elektrische voertuigen registreert en maandelijks publiceert zit er aanzienlijke groei in. Leggen we de maandelijkse groei naast dezelfde maand een jaar eerder dan zien we dat het aantal elektrische auto’s enorm groeit. De onderstaande grafiek laat dit goed zien (de groeispurt eind 2013 komt vermoedelijk door de verandering in bijtelling van 0 naar 4 procent). Kortom, de huidige generatie elektrische auto’s is al in trek en ook steeds meer in trek bij veel autorijders.

maandelijkse groei BEV

Maandelijkse groei van het aantal volledig elektrische voertuigen in Nederland. Cijfers afkomstig van maandelijkse publicatie RVO.

Rekenen we de huidige groei van het aantal elektrische auto’s door dan groeit rijden er in 2020 in Nederland al meer dan 60.000 elektrische auto’s. Onderstaande grafiek laat dit zien. Deze analyse volgt uit alleen de groei van het aantal volledig elektrische auto’s de afgelopen jaren. Hierin is nog geen rekening gehouden met de extra impuls door  het financiële voordeel van de gunstige bijtelling en de nieuwste generatie elektrische auto’s met een grotere actieradius en aantrekkelijke aanschafprijs.

prognose BEV 2020

Twee. De bijtelling: aanzienlijk financieel voordeel voor zero emissie rijden
Vanaf begin dit jaar is de bijtelling voor de plug-in hybrides verhoogd naar  22 procent en daarmee gelijk aan brandstofauto’s. Berijders van volledig elektrische auto’s genieten nog tot 2020 van de aantrekkelijke 4 procent bijtelling. Bij een inkomen in de tweede belastingschijf betekent dit voor een ‘gemiddelde’ Volkwagen Golf een bijtelling van ca. 225 euro netto per maand. Voor een vergelijkbare volledige elektrische auto (Opel Ampera-e, Volkswagen E-Golf, etc.) ligt de bijtelling op zo’n 55 euro netto per maand. Oftewel een voordeel van netto 170 euro per maand, 2.040 euro netto per jaar en ruim 8.000 euro netto bij een vierjarig leasecontract. Kortom, het financiële voordeel om elektrisch te gaan rijden wordt steeds groter.

Drie. Elektrisch rijden 2.0: nieuwe generaties EV’s zorgt voor extra impuls
Elke gerenomeerde autofabrikant brengt binnen afzienbare tijd een auto met een stekker op de markt. En deze zijn steeds meer elektrisch, met marktconforme prijzen en goede actieradius. In onderstaande tabel een overzicht van de elektrische auto’s die al op de markt zijn of er binnen afzienbare termijn aankomen. Voor veel leaserijders zijn deze auto’s betaalbaar. Van drempels zal geen sprake meer zijn: de actieradius is ruim voldoende voor dagelijkse ritten en met de groei van het internationale vakantie ook voor de winter- en zomervakanties. Lees voor haalbaar elektrisch rijden ook mijn blog uit zomer 2016: de drie inzichten voor veel rijders die elektrisch willen rijden.

Merk en type

Wanneer verwacht

Reële actieradius (km)

(Verwachte) cataloguswaarde (€)

Renault Zoe (nieuwe generatie)

Beschikbaar

300

25.000 + batterijhuur

BMW i3 (nieuwe generatie)

Beschikbaar

200

40.000

Volkswagen E-Golf

Beschikbaar

200

40.000

Chevy Bolt / Opel Ampera-e

2017

300

35.000

Tesla Model 3

2018

300

35.000

Nissan Leaf (nieuwe generatie)

2018

300

n.n.b.

Hyundai EV

2018

n.n.b.

n.n.b.

Conclusie
Cijfers onderbouwen dat elektrisch rijden al jaren groeit. Het kantelpunt van plug-in hybride naar volledig elektrische auto’s lijkt bereikt. De lage bijtelling en nieuwe generatie elektrische auto’s geven hieraan een extra impuls. We staan aan de vooravond van een prachtige transitie. Laten we al die elektrische auto’s ook gaan benutten om duurzame energie op te slaan. Zo verschoont niet alleen de mobiliteit. Dan verschoont onze hele energievoorziening, waar de accu’s van al die elektrische auto’s gezamenlijk een belangrijke rol in (kunnen) gaan spelen.

IMG_3128

De Chevy Bolt in San Jose, CA (USA) al gespot in januari 2017. Deze auto komt als Opel Ampera-E in 2017 beschikbaar in Nederland.

«
»

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *