Mobiliteit in het Klimaatakkoord 2018

Anno 2018 is Nederland in de ban van ons klimaat. Na het afsluiten van het Klimaatakkoord van Parijs werkt Nederland actief aan het beperken van de CO2-uitstoot, dat een prominente plek heeft gekregen in het regeerakkoord. Het doel is om in 2018 afspraken te maken over de reductie van CO2 uitstoot in 2030 op het gebied van mobiliteit, gebouwde omgeving, industrie, landbouw en elektriciteit.

Lees verder

The Charging Experience in California

This week I’m part of a Dutch delegation (including GreenFlux, ElaadNL, and APPM) which is visiting California. Our main topic is Smart Charging, and we want to strengthen the cooperation between the US en Netherlands (as part of the Coast to Coast E-Mobility program) form knowledge sharing and networking into projects at both sides of the ocean. I’m involved in E-Mobility since 2010 and the attitude  towards this subject was never this big before. Since last year (and maybe the introduction of the Model 3 in 2016) we achieved a tipping point. There is a big growth in awareness for electric driving and many federal and regional governments are setting clear goals to achieve zero emission transportation in 2030 (Netherlands), 2035 (India) and 2040 (UK, France, California).

Lees verder

Tienduizenden nieuwe elektrische rijders nodig voor slim laden

Deze blog is op 14 september 2017 gepubliceerd op de website van het Living Lab Smart Charging.

De Volkskrant meldde vorige week dat Nederland wereldwijd koploper is op het gebied van elektrisch rijden. Daar mogen we trots op zijn. Het is vooral de infrastructuur voor laden die onze positie zo bijzonder maakt. De laadpalen waaraan automobilisten hun kabel leggen om de accu op te laden zijn slim, innovatief en volop in ontwikkeling. Living Lab Smart Charging is een open platform met overheden en partijen uit de wereld van elektrisch vervoer. Samen onderzoeken we hoe we door slim te laden heel Nederland op zonne- en windenergie kunnen laten rijden.

Lees verder

Volledig elektrisch: it’s going to happen!

In januari 2017 groeide het aantal volledige elektrische auto’s (BEV’s) voor het eerst sinds december 2014 harder dan de plug-in hybrides (PHEV’s). En met een aanzienlijk verschil: +468 BEV’s ten opzichte van +220 PHEV’s in januari 2017. En zeer waarschijnlijk: dit is het kantelpunt van hybride naar volledig elektrisch. Wat mij betreft geen wensdenken maar realiteit. Drie redenen hiervoor op een rij.

Lees verder

Keynote: The Dutch revolution in smart charging electric vehicles

During the Dutch trade mission to California (8-11 January 2017) led by Prince Constantijn and Minister Kamp, I gave a keynote presentation on January 9th on the development of E-Mobility in the Netherlands. In this blog post, as requested by many, the summary of my keynote presentation. Many thanks to Annabel van Zante for the preparatory work.

Lees verder

September 2016 maand van de Model X: groei BEV blijft constant

September 2016 is de maand van de Tesla Model X. In Nederland rijden nu 234 Model X-en, waarvan er in september 205 zijn geregistreerd. Samen met de Model S (231 registraties) goed voor bijna 80% van de nieuw geregistreerde elektrische auto’s in september. In Nederland zijn nu 11.986 volledig elektrische auto’s geregistreerd (bron RVO).

Lees verder

Prognose eind 2017: tot 20.000 volledig elektrische auto’s

Maandelijkse publiceert RVO cijfers over de ontwikkeling van het aantal elektrische auto’s in Nederland (zie onderstaande grafiek). Daarin vallen mij twee dingen op. Eén: de groei van de plug-in hybrides is sterk afhankelijk van de bijtelling (van 0, naar 7 naar 15 % in de afgelopen jaren). Twee: de zeer constante ontwikkeling van het aantal volledig elektrische auto’s. Dat bracht mij op het idee om een prognose te maken over de groei van het aantal volledige elektrische auto’s in de komende periode.

Lees verder

#EVNL let’s go!

Werken in de wereld van elektrisch vervoer (EV) boeit. Dagelijks laat ik mij inspireren door ondernemers, overheden en vooral mensen die vooruit willen. In Nederland. En steeds vaker ook daar buiten. Vanuit inspiratie, ambitie en ook samen ondernemen namen we met APPM, The New Drive en FIER Automotive initiatief om met Nederlandse en Vlaamse delegaties de ‘EV capital’ Oslo te bezoeken. Het resultaat: een inspirerende reis met veel potentieel voor business. En dat laatste valt mij op. Van een focus op de ‘thuismarkt’ gaan de ogen open naar wat er om ons heen gebeurt. De Nederlandse EV-sector is gegroeid. Dat inspireert en biedt kansen.

Lees verder

Halveren energiebelasting voor openbaar laden. Wat is het effect?

Op 18 maart verstuurde staatssecretaris Eric Wiebes een voorstel naar de Tweede Kamer om de energiebelasting voor de levering van elektriciteit op laadpalen tijdelijk te halveren van 10 naar 5 cent per kWh. Bij een laadprijs van op dit moment 30 cent per kWh is dit een reductie van circa 17%. Hiermee verwacht Wiebes dat de ‘business case voor een openbare laadpaal verbetert en dat de laadprijs voor de EV-rijder lager wordt’. Maar wat is het werkelijke effect voor de business case en laadprijs? Om enig gevoel te krijgen bij het effect van dit voorstel van Wiebes rekende ik het effect door.

Lees verder